E-commerce marketing is een algehele marketing strategie om te zorgen dat jouw e-commerce goed gaat lopen. Als jij een webshop runt dan doe je dus aan e-commerce. Met de juiste marketingstrategieën verhoog je het verkeer naar je site en uiteindelijk je omzet, door middel van conversie. In deze blog zullen we verschillende soorten marketing die onderdeel zijn van e-commerce marketing af gaan.
Onderdeel van e-commerce marketing: analytics
Als jij analytics hebt gekoppeld aan je site, kun je dus kijken naar wat voor bezoekers je op je site krijgt en waar ze allemaal heen gaan. Ook kan je bijvoorbeeld zien wat voor apparaat ze gebruiken. Het is tegenwoordig zo dat het merendeel van gebruikers namelijk mobiel browst, dus je site en je e-commerce marketing moeten hier op angepast zijn. Er zijn nog allerlei andere analytics tools die je kunt gebruiken om je te helpen met je e-commerce marketing. Zo kun je heatmaps gebruiken om te kijken waar bezoekers zoal klikken op je site, en waar de muis heen beweegt. Als je ziet dat een belangrijke banner constant wordt overgeslagen, is het misschien tijd om die te gaan aanpassen. Ook kun je kijken naar statstieken zoals authoriteitsscore, de mogelijkheden van e-commerce marketing zijn eindeloos.
Conversiegericht
E-commerce marketing draait als speerpunt om conversie. Je site hoort zo ingericht te zijn dat bezoekers gemakkelijk in een funnel terecht komen. Ze beginnen op de homepagina en komen dan via categoriepagina’s op productpagina’s. Daarna gaan ze in hun winkelwagentje om het product af te rekenen. Een conversiegerichte site zorgt ervoor dat dit proces goed verloopt. Daarnaast heb je nog heatmaps. In het bovenstaande deel heb ik al aangegeven dat je met heatmaps kunt kijken waar je bezoekers heengaan op je pagina. Dat is een belangrijk onderdeel van het conversieproces. Je kunt ook spelen met het conversieproces door bepaalde toetsen te doen op wat beter werkt. Je geeft een deel van je sitebezoekers bijvoorbeeld een groene knop en een rode knop, en dan kijk je welke beter converteert.
Online adverteren
Een ander onderdeel van e-commerce marketing is online advertern. Om het maximale rendement te behalen en gerichte bezoekers naar je webshop te krijgen kun je op advertenties bieden via Google. Echter moet je oppassen dat je dit goed aanpakt, want je kunt snel verlies draaien. Toch is het goed om je op dit vlak te begeven, omdat deze bezoekers een hoog conversiepercentage hebben, omdat ze vaak al Googlen op ‘kopen’. Dat betekent dat ze ook echt al van plan zijn om te kopen.
Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.